søndag den 3. november 2013

Mindfulness Udfordring Dag #3 - siddende meditation

Todays challenge: do a 10 minute sitting meditation

tjek

Formelle meditationer - siddende med en guidet meditation i ørerne - hvor, hvordan, hvorfor i en travl hverdag? 

Hvor?
Da jeg 'gik' til mindfulness sidste vinter lovede jeg mig selv jeg ville udnytte pendlingstiden til at meditere - at meditere til eller fra arbejde synes for mig en rigtig god løsning. jeg skrev det faktisk ned i min lille mindfulness notes bog. Det [altså en god løsning og meditere til og fra arbejde] er det også stadig en rigtig god løsning - men jeg får det bare ikke gjort regelmæssigt, og det er jo ikke fordi jeg ikke kører tog hver dag ... For mig handler det om at blive mindet om [og huske], hvor godt mindfulness gør mig i hverdagen, hvad det gør af gode ting for mig - og så komme tilbage til en rutine, hvor jeg simpelthen ikke kan lade være.  For mine meditationer hjælper mig til at finde energi til at komme igennem eftermiddagen, eller koble fra, efter en anstrengende undervisningsdag i provinsen. 

Hvordan?
Mine siddende meditationer (når jeg altså laver dem) foregår altid med en guidet meditation i ørerne - jeg fik en CD med fire forskellige meditationer, da jeg 'gik' til mindfulness - siden hen har jeg downloadet to forskellige mindfulness apps 'iMindfulness' og 'Mindfulness' som hver især har forskellige korte og længere meditationer. Når jeg laver mine formelle guidede meditationer er det rigtig vigtigt for mig - at jeg bliver guidet på den helt rigtige måde - en behagelig stemme, ikke for meget snak, ikke for lidt snak, og så igen en behagelig stemme, der med jævne mellemrum griber mig i, at mine tanker har taget over, og at jeg fører dem venligt tilbage til åndedrættet, og lige registrerer hvad det var der fangede mine tanker... Derudover har jeg fundet nogle gratis meditationer på YouTube, og hos MindfulHouse. Samtidig har jeg lånt John Kabatt Zinns bog 'Lev med livets katastrofer' på biblioteket, primært fordi jeg lige vil snuse lidt i den inden jeg køber den selv, og for at få lidt mere inspiration - for det er særligt inspirationen jeg mangler i hverdagen. Ligesom jeg også lånte 'Mindfulness for forældre' som lige giver lidt ny input i min hverdag. For jeg har fundet ud af, at 'at læse om mindfulness' hjælper mig igang, holder mig fast i at have en meditationspraksis. 

Hvorfor?
Fordi som jeg skrev oven for - mindfulness gør mig godt - det sorterer i mine tanker, følelser og kropslige fornemmelser, når jeg 'timeglas' mediterer - det giver mig en ro, jeg ikke kan finde på andre måder, det giver ny energi, jeg kan koble fra, og (af og til) falde i søvn - til body scan. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...