søndag den 24. november 2013

Mindfulness udfordring #11 - søvn

Mindfulness udfordring nr. 11 - for ca 1½ uger siden handlede om søvn. Og om hvor vigtig søvn er.
Living Mindfully - Day 4 sleep
8 timers søvn - hver dag - nej, ikke rigtigt! 
Det enkle svar er ja - jeg får for lidt søvn - og det er fuldstændig tåbeligt jeg ikke går i seng, når jeg er træt. Jeg skal jo - som mange af jer ved - gudsjammerligt tidligt op (4.25) - ca tre til fire gange om ugen, for at nå det første tog til provinsen, det første tog ind til hovedbanen fra Idyllerisk Forstadsby. Så jeg S.K.A.L. gå tidlig i seng. For ellers får jeg ikke nok søvn - som i ca 6½ timer [jeg ved godt at 6½ time ikke er nok - men får jeg mindre end det hænger jeg slet ikke sammen...]. Så jeg ved godt det er alt for lidt Det er a.l.t. a.l.t. for lidt - især når pigerne så roder om natten, som de tit gør natten til mandag - for så starter jeg særlig veludhvilet i ugen (not!!).

Nårgh men hvorfor går jeg så ikke i seng når jeg er træt??
Vasketøj - der er altid en maskine jeg har glemt jeg har sat over lige inden pigerne går i seng. Som jo så skal hænges op... I værste tilfælde har jeg så også stadig noget vasketøj der lige skal lægges sammen og pilles ned... jeg vil lige tilføje her - manden hjælper!
Mig tid - løbetur, svømmetur, hygge med ingenting, men træning har jeg skruet ned for (desværre) for jeg er tit for træt til at løbe, eller svømme om aftenen - og blir så frisk af det at jeg ikke kan falde i søvn før kl. 22.
Snakkeri med manden - når pigerne er lagt og sover, snakker vi, hygger og har i perioder kigget på hus, på nettet. OG dem af jer, der har gjort det ud i det - ved at det tager så lang tid lige at se, hvad der er helt særligt (eller absolut ikke særligt) ved netop det hus.
Fjernsyn - tja, det kræver vidst ikke den helt store forklaring. Ikke tit, men af og til kommer jeg til at blive hængende til lidt for langt op ad aftenen - som for midt vedkommende jo er senere end kl. 21.30)
IPad - jeg må ikke tage Ipadden med i seng - det er alt for fristende lige at tjekke nyheder, FB, insta eller noget helt fjerde. Og vupti er der lige gået 20 min. hvor jeg faktisk kunne ha' sovet.

Jeg kan jo mærke jeg får for lidt søvn - jeg kan ikke [altid] nå at indhente den i løbet af weekenden, så skal jeg nærmest sove baglens - eller - jeg går ikke i seng senere end kl. 22 i weekenden - her kan jeg så få over 8 timers søvn. Og det er en hel anden fornemmelse jeg får i kroppen. Men jeg har det lidt sådan lige nu - det er sådan mit (søvn)liv er p.t... det, det handler om er jo, skift arbejde eller flyt tættere på job - men de tanker hører ikke hjemme på bloggen lige nu - så jeg skriver blot - der arbejdes på sagen... Jeg kan sove ud et par gange i løbet af hverdagene, det er guld værd; og jeg nyder de dage, hvor jeg har hjemmearbejdsdage - bare for søvnens skyld. SÅ - nej, jeg får ikke søvn nok - men håber at jeg inden længe kan sige (på alle hverdage) ja, jeg får mine otte timers søvn som jeg behøver!!

2 kommentarer:

  1. Uha hvor jeg kender det!! Det lyder som mig. Der er altid noget at lave - og ikke mindst den vigtige 'mig' tid :) Jeg får som regel også kun omkring 6-6,5 time - i weekenden kan jeg trække 7-8 timer ud af hver nat. Ved det er et indsatsområde, men er nok ikke villig til at give slip på 'mig-tiden'...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror den eneste måde jeg kan komme på 'rette fod' med antallet af timers søvn pr. nat (eller mangel på samme) er ved at se 'søvn' som udpræget mig tid. For når jeg sover får jeg også mere ud af dagen efter, og det giver mulighed for mere 'mig tid' der ikke er søvn. Så måske det er vejen frem?! Jeg ved det ikke :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...