fredag den 8. november 2013

Mindfulness udfordring dag #7 - en kop kaffe

Mindfulness handler jo om bevidst nærvær, som jeg har skrevet om før - formelle meditationer, og det bevidste nærvær i fx mit samvær med børnene, manden eller andre. Det er der mindfulness har gjort en stor forskel i mit liv. Der er også andre steder - det kommer jeg sikkert til senere i andre indlæg - hvis jeg har lyst til at dele - for meget mindfulness er meget personligt, for mig.

Men det handler også om at være tilstede når man fx spiser - spis et æble mindfuldt, eller en rosin (som vi gjorde da jeg gik til mindfulness). Det er en rigtig, rigtig god øvelse i at være nærværende når man spiser. Så gårsdagens udfordring var:

Mindful Ground tea meditation
Kaffe må der til i rigelige mængder når man er småbørnsmor til tre skønne trutter
#kaffekanmanoverhovedetdrikkedetmindfuldtnårmanvirkeligtrænger?!?

For mig er både den formelle og uformelle træning vigtig, men den uformelle træning - fx spise et æble mindfuldt, er den der er sværest at huske - eller praktisere. Bruse mindfuldt er en anden øvelse, jeg laver af og til, når jeg har ro til det [og der ikke er små trutter inde på badeværelset, der hiver i forhænget, råber mor, eller laver andre ulykker der involverer vand på gulv, toiletpapir hiven af rulle eller noget]- mærke vandet på kroppen, høre lydene når vandet rammer kroppen, hovedet og mærke vandets varme - lægge mærke til vandets baner på kroppen, og den slags. Uden (!!) at tænke på andet end bare vandet. Opfatte tanker, som kommer og går, som skyer på en himmel - skyer der driver væk, og lade tankerne flyve med skyerne uden at gå ind i dem...

Gårsdagens øvelse kræver ro - ingen børn - ingen mand - ingen der kan forstyrre mig og mine tanker, så derfor laver jeg øvelsen nu hvor jeg har afleveret børnene og manden er på arbejde - og inden jeg starter på arbejde her hjemmefra :) Så here it goes....

tage stempelkanden frem - mærke, røre og snuse, 
hvad mon den dufter af?
kaffe - kaffe må der til - snuse, glæde sig til kaffen,
 jeg trænger kan jeg mærke
det er min første kop kaffe, jeg har virkelig set frem til den! 
Glæde!
kaffen skal males - kværnen må tages ud af skabet, hvad mon den dufter af? 
Kaffe, men den dufter sur -
 egentlig sjovt, 
den dufter surt, tænker jeg.
2½ skefuld kaffebønner i kværnen, mon det er nok, tænker jeg? 
Bønnerne dufter, posen knitrer, 
bønnerne dufter ligesom kaffekværnen lidt syrlig.
Koge vand - fylde vand i EL kæddel - 
høre lyden af vand, mærke overfladen af kæddel, og tænde for den.

Andre tanker dukker op - her roder - 
nå, nej, jeg skal lave kaffe, tænke på kaffe og 
lade tankerne flyve.

Male kaffen.
Kaffekværnen er ved at gå i stykker, 
den slukker ikke altid - 
igen tanker om vi må købe en ny - 

lade tankerne flyve - 
det er kaffen det handler om.

Dufte til de malede bønner - de dufter lidt mere af kaffe end bønnerne.
 Vand på bønnerne, duften af ny kaffe er skøn, 
snuse til dampen, glæde sig til kaffen.
Lade kaffen stå og trække, 

tankerne dukker op om arbejde, 
undervisning i næste uge - 
men skubbes væk - 
det er jo stadig den kop kaffe det handler om - 
jeg skal arbejde senere.

Se på kaffen når stemplet trykkes ned - små bobler, og 
kaffens bevægelser under stemplet lægger jeg mærke til - 
ENDELIG må jeg hælde kaffen op - duften af kaffen i koppen, men den er jo stadig for varm - 
vente, se, 
lade tankerne flyve, mærke ryggen der værker, mærke mig selv, glæden til at drikke kaffen, jeg trænger!
Den første mundfuld - nyde, smage, smage igen, dufte, se bevægelserne af kaffen i koppen, 
langsomt nærmer jeg mig bunden,
dufter undervejs, smager - mærker - 

lader være med at gå ind i alle 
de tanker der undervejs dukker op - 
lader den flyve, ligesom skyer på himlen. 

Og vender tilbage til kaffen i koppen.
kan se grumset - der laver mønstre, kan mærke hvordan kaffen virker, jeg er frisk(ere) - 


Man kan godt drikke kaffe mindfuldt når man virkelig trænger men det er svært, for det kræver at være bevidst om ikke at hælde den i skrutten og holde igen, også selvom man trænger...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...