torsdag den 21. november 2013

Mindfulness udfordring #18 gående meditation

Phyyy tiden flyver, og alle de her udfordringer kræver tid. Der er mange rigtig gode iblandt, og jeg er håbløst bagefter. Men det gør ikke noget - jeg skal tænke godt om mig selv, og glædes over alle de meditationer jeg faktisk får lavet... at jeg igen er bevidst om mit nærvær - og eller mangel på samme. At tænke godt om mig selv, er en anden udfordring som jeg nu 'har gang i'... Mere herom senere! I et andet indlæg, det her skal handle om gående meditation.

Nå men den anden dag var udfordringen gående meditation. En af mine absolut favorit meditationer er gående meditation - eller cyklende meditation. Det giver mig rigtig meget - men kræver bare at jeg husker det (og gør det). Men igår havde jeg faktisk tid - i stedet for at tage bussen fra a til b kunne jeg lige så godt tage mig tid til at gå den halve time fra Magasin til Fyssen på Vesterbro. 
Udfordring nummer 18
Og lad mig sige det med det samme - jeg må simpelthen finde tid til det igen. Om ikke andet så cyklende.

At lukke tankerne væk - at lade dem flyve forbi som skyer på himlen, er svært, rigtig svært især fordi når jeg går, bobler tankerne op. De er svære at få til at stoppe. Men igår forsøgte jeg, og en del gange måtte jeg sige til mig selv - hov der var tankerne igen startet helt a sig selv meget autonomt om at jeg skal huske det ene og det andet, eller jeg må ha kør nogle nye bukser, husket rosinerne og.så.videre 

- men at gå, og lytte - høre nære lyde, lyde der er længere væk, lyde der kommer hurtigt og forsvinder hurtigt, fungerer virkelig godt. Brudstykker af samtaler, lyde af biler - trafiklarm lyde af fødder på fliser...

Det fungerer ikke for mig at kigge rundt - så kommer tankerne væltende - hvor smukt, ej sikke noget af det ene eller det andet - jeg kan ikke lade være med at kigge. Så jeg går og kigger ned eller lader være med at fokusere på synet. men fokuserer på lydene i stedet - og kroppen, og mærker mig selv, fødderne mod underlaget, mærker hvordan det 'værker' i mit knæ, hvordan musklerne spændes og mærker hvordan det er st gå. 

Jeg oplever meget mere støj når jeg går og mediterer end hvis jeg bare gik uden fokus på lyde og lod tankerne fylde og flyve. Jeg går langsommere eller det føles ihvertfald sådan... Tænker jeg over mit tempo da jeg gik igår, tror jeg ikke det var specielt langsomt - det var bare mere nærværende :) Lige pludselig hører jeg fuglen der kvidrer lige pludselig hører jeg små lyde som jeg ellers bare ikke ville høre overhovedet...så jeg må simpelthen huske de her små cykel eller gå meditationer - og komme ind i en vane, ligesom jeg også er inde i vanen om at meditere på vej til eller fra arbejde - det gør så godt :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...