tirsdag den 21. april 2020

Lidt om underviserlivet i coronatider

Når man er underviser // studielektor og landet fra den ene dag til den anden bliver lukket ned og bliver hjemsendt som alle andre må man sadle om.

Udmeldingen var - undervisningen skal så vidt muligt foregå online. Og ikke aflyses. 

Gisp. Lige der ønskede jeg mig alligevel allermest at jeg havde valgt kurset om blended online learning da jeg havde pædagogikum - men. Det havde jeg ikke. Så måtte jeg selv igang. 

Aldrig har jeg følt mig så presset. 

Online platforme. Skype. Zoom. Teams. Hvad vælger man?! Universitetet havde heldigvis opdateret sin online blended learning hjemmeside i løbet af et splitsekund. Så man kunne sætte sig ind i hvilke programmer der kunne hvad og hvilke muligheder der var. 

En anden ting er - fra og tjekke programmer til rent faktisk at omlægge undervisningen. Til reelt indhold. Til power points der ikke kræver en underviser der peger og fortæller. Til omlægge til online øvelser og alt.UNDERVISNING.online.dk 

Phhhy en omgang. Det krævede en del online møder med mine kollegaer. (Online naturligvis) Hvor vi testede programmer. Spurgte hinanden. Og hvordan ser det så ud nu, og nu - og nu? Kan du se mig. Og høre mig? Prøv lige at sige noget. Og igen. Og igen. 

Men det gik. Som alt altid går når det skal gå. Med hiv og sving. Med børn i baggrunden. Med en masse sætninger til de studerende i retning af:  jeg skal lige finde ud af det her til nu - hvor man selvsikkert kan sige  jeg sender jer lige ud i grupperum hvor i arbejder sammen og så kommer tilbage om 15 minutter. 

Min læringskurve har været stejl. Og det har været så fedt kan jeg sige nu. Jeg tager så meget med mig. Og kommer ikke længere til udelukkende at holde undervisning face to face når vi er tilbage til normal. Jeg blander. Laver film. Og tænker (endnu mere) over det meningsgivende undervisning. For online undervisning kan faktisk noget. En del. Hvis jeg skal være ærlig. Men phhhy det har virkelig været en drøj omgang at komme hertil... 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...