onsdag den 15. april 2020

Lidt om skolebørn i krisetider

"og hermed lukker jeg for Danmark" - sådan cirka sagde statsministeren for godt 33 dage siden, en sen aftentime - for alle der har mulighed for det skal holde deres børn hjemme fra i morgen, torsdag den 12.3.2020

Storemusen ville gerne afsted torsdag - så det kom hun - hun går i 4. og vi synes hun skulle have mulighed for at sige ordentlig farvel til skolen og kammeraterne. Twinserne blev hjemme og havde en hyggedag (der kom mange flere af den slags hyggedage). Jeg blev som statsansat på universitetet også hjemsendt med beskeden om at al undervisning og vejledning fremadrettet skal foregå online.

ONLINE!?! Der er et andet indlæg om online undervisningen i pipelinen...

Corona-uge #1
Vi skulle lige lande i den nye situation, hvem arbejder hvornår, hvem har børnene hvornår, og hvordan tackler man sin egen usikkerhed og frustration oven i børnenes ditto? Jeg var fuldstændig fladmast når jeg ramte sofaen om aftenen, men fandt heldigvis ro i min yogapraksis (herom senere i et andet indlæg). Vi lavede skemaer til børnene - som de måtte udfylde med skoleopgaver om morgenen til morgenmaden, manden lavede opgaver med dem, mens jeg arbejdede - for manden, der er i en udviklingsafdeling måtte godt gå på arbejde hver eftermiddag... hvor jeg så havde børnene.

Corona-uge#2
Yay, vi landede i en slags ny-normal. Eller ihvertfald var de fleste dage ok-agtige, som jeg husker det nu på afstand - jeg fik vidst nok en enkelt eller to total nedsmæltninger, noget med at råbe ad manden, og også lidt ungerne (undskyld) for jeg var virkelig presset over alt det nye undervisning, og mit arbejde og hele det nye - jeg er ikke super-kvinde hvad andgår omstillingsparathed må jeg erkende.

Corona-uge #3
Ny hverdag landede mere og mere - skoletid om formiddagen, arbejdstid til mig om formiddagen, arbejdstid til manden om eftermiddagen, og lidt arbejde til mig om aftenen. Børnene var ultra seje - langt de fleste dage. Storemusen havde seriøse nedture, massiv ked-af-det-hed og et savn af både skole og svømning så det nåede sådanne dimensioner, at vi talte længe med klasselæreren om hvad vi skulle gøre... Resultatet og mange snakke med gode klasselærer B gik det - nogle dage bedre, andre dage mindre godt - men Storemusen fortalte - uanset hvad jeg gør, så har jeg altid en ked-af-det hed der ligger og lurer. F*** her var jeg udfordret, og måtte tude lidt i telefonen af og til.

Corona-uge #4
Lige som ny-corona-hverdag var landet, skulle vi omstille igen - for nu var der dømt ferie - men hvordan holder man ferie når man har været hjemme i så lang tid?! Jamen man dropper skolearbejde, dropper de nogenlunde tidlige morgener, og spiser blødkogte æg, drikker (lidt) mere kaffe og hygger lidt mere med haven. Jeg arbejdede dog stadig om formiddagen, for endelig at komme lidt længere til bunds i opgaverne, men pigerne holdt helt fri. Vi var i haven, var på tur, og så film, en aktivitet vi i øvrigt har "lavet" næsten hver aften i disse tider. Set film! Fantastisk familie-aktivitet :)

I dag rammer så en ny hverdag - for alle tre skal i skole igen. På en måde trist, for lige som vi havde fundet en hverdag - så skal de afsted igen. Jeg arbejder hver formiddag, og så kommer de hjem straks som det ringer ud.

Så må vi se - hvordan ny-corona hverdag ser ud fremadrettet...

2 kommentarer:

  1. Ja her har det også været op og ned. Mest ned siden min ældste i 3.g fik besked om, at de ikke fik eksamen eller studenter-tid... Det kræver også lige lidt procesbearbejdning. Jeg prøver så vidt muligt at holde mig væk fra non-stop tv/radio. Det stressede mig total meget at høre om corona 24-7. Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det kunne jeg levende forestille mig - alt det alle taler om - studentertiden, huen, og minderne - og så kom corona i vejen (også her) - det er trist! Jeg håber I på en eller anden måde lander noget corona-studenter-halløj alligevel. for det er så stort at blive student :) for alle! kh.S

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...