torsdag den 8. juni 2017

Lidt om genbrugsfund, strik og gaderobe...

Jeg har i lang tid reflekteret og tænkt meget over vores families (og i særdeleshed mit) forbrugsmønster. Jeg har i lang tid synes at tøj er blevet møj dyrt, og har i forvejen haft et meget sparsommeligt tøj budget. Det er nu reduceret endnu mere efter jeg virkelig er begyndt primært at handle genbrugstøj. (Sokker, undertøj, træningstøj og sko er undtaget)

Når jeg handler nyt er det udelukkende lige den ting jeg ikke kan finde i genbrugsbutikken efter lang lederi, eller den ting der gør min gaderobe hel. Fx en glimmertrøje til festlige lejligheder, et par pæne shorts, der supplerer resten af sommertøjet eller sikkert også en sommer cardigan som det endnu ikke er lykkedes mig at finde i god stand (og min størrelse) i genbrugsbiksen.

Det er blevet en udfordring jeg har stillet mig selv og som de sidste par måneder har resulteret i flg. køb:

1 par jeans (erstatningskøb for et par der har fået hul) mangler nu et par sorte jeans i god pasform.
6 skjorter/tshirts til sommeren
2 kjoler 

Min mor er imponeret over at jeg altid finder noget i perfekt stand som passer til gaderoben. Mit trick er egentlig ikke andet end at jeg præcis ved hvad jeg mangler, og at jeg aldrig køber noget jeg er i tvivl om jeg kommer til at bruge. Efter de sidste to køb (sommertshirts/skjorter) mangler jeg kun et par kortere bukser og de sorte jeans som også erstatter et par jeg har slidt hul på. Det er kun det jeg leder efter når jeg cruiser genbrugsbutikken. For mig handler det ikke om at have meget tøj, men noget der altid supplerer min gaderobe godt (primært blåt og grønt) - så ved jeg hvor og efter hvad jeg kan kigge.

Trøjer strikker jeg selv og skal strikke et erstatningsstrik på to trøjer der er blevet for slidte til at have på her hen over sommeren. De gamle ryger videre til genbrug, for måske er der nogle andre der har lyst til at bruge dem. Næste større projekt i gaderoben er at rydde ud og rydde op. For der er nogle bluser og bukser jeg ikke går i længere som lige så godt kan ryge videre i systemet og gøre andre glade :)

De sidste dage er jeg udelukkende gået i tøj der er købt i genbrugsbiksen. Det gør glad og gør godt, for på den måde føler jeg at jeg bidrager til at gøre en forskel. Og det er primært den motivation der driver hele min tilgang til genbrugsfund.

2 kommentarer:

  1. Jeg er ikke god til genbrugstøj. Måske har jeg ikke tålmodighed nok til at trevle butikkerne igennem. Handler en del tøj på nettet. Til gengæld er jeg god til at købe det på udsalg ;-) kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Udsalg er også min favoritmåde at købe helt nyt tøj på :) jeg tror faktisk jeg næsten vil gå så langt at sige jeg ik kan huske hvornår jeg sidst har købt noget der ik har været nedsat.
      Jeg tror også man skal ha en god genbrug i sit nabolag for ellers får jeg det som dig med tålmodigheden. Derfor er de genbrugs butikker jeg kommer i også udvalgt meget nøje 😉 for der er stor forskel i hvilken kvalitet genbrugstøj de har... 😊 Kh S.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...