fredag den 21. april 2017

Lidt om den aller-sidste børnehavetid

Om en uge stopper vores to dejlige trunter i børnehaven, for at starte i mini-sfo 1.maj. Afskeden med børnehaven og den her gang også børnehavetiden er underlig.

Seks års institutionsliv der startede i 2010 med Storemusens vuggestuestart - i Valnødden - slutter nu her om en uges tid... i byen ved sundet. seks år manner. Det er lang tid. 

Tænk hvor mange dage vi har vinket farvel gennem en rude og kysset farvel og sagt ha en god dag og jeg elsker dig ❤ en sætning jeg siger hver dag og et kys jeg giver på kinden så lang tid jeg får lov før de sys det er pinligt. Storemusen får allerede "kun" en krammer og et ha en god dag. Verdens vigtigste sætning blir nu sagt steder hvor veninderne ikke lytter. Alt andet er lidt piiiinligt. 

Sidste gang vi sagde farvel til en børnehave var efter fire gode år i den idylleriske forstad, da vi flyttede til byen ved sundet. På en eller anden måde har det her sidste år eller de sidste ni måneder i Tiller og Tullers børnehaveliv virkelig betydet meget for os. Den anden børnehave var god, vi var glade for den - men på en eller anden måde var pigerne kørt fast i nogle uhensigtsmæssige handlemønstre, som hverken pædagogerne eller vi forældre formåede at knække/få dem ud af. Det gjorde de til gengæld det nye sted. Om det var skiftet. De nye voksne eller nye mange gode venner finder vi aldrig ud af. Det er også ligemeget. For det skift kom lige på rette tidspunkt. 

Det er vemodigt at sige farvel. Jeg ville ønske vi kunne bli lidt længere. Bare lige lidt. Men sådan skal det ikke være. Pigerne er klar. Og vi glæder os sammen med dem til det næste store skridt i deres (og lidt vores) liv. Børnehaven har gjort et kæmpe stykke arbejde ifht at introducere skolen og rammerne for dem. Børnehaven har været på besøg på skolen spist madpakker og leget i det hus de starter i om en uge. Fået besøg af pædagogerne fra skolen. Og været på fælles projekt med alle børnehaverne i skolens distrikt. Så pigerne er mere trygge. De glæder sig :) 

Fra Storemusens skolestart ved vi jo at der kommer til at ske en udvikling der foregår i raketfart. Skoletaskerne er klar. Pigerne ligeså. Og vi voksne også. Og Storemusen. Hun glæder sig virkelig til at hendes to små søskende starter på skolen. Så kommer jeg og besøger jer i frikvartererne som hun siger. Det er skønt at ha dine søskende på skolen. ❤


8 kommentarer:

  1. Det ER vemodig at tage farvel af en børnehave. Jeg kan huske det, jeg syntes det var rigtig hårdt. Jeg har en tendens til at binde mig til mennesker, og det gjorde jeg også til børnene og pædagogerne i drengenes børnehaver. Og så er det den følelse af, at noget godt er afsluttet. Men så er det at man skal huske sig selv på, der starter noget nyt, og det lyder det til I har fokus på. Det bliver da også skønt, at have dem samlet ét sted! Og storesøster får lov at sådan virkelig være storesøster på skolen - dejligt! Knus og god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh det lød som en hård omgang farveller... jeg er heller ik rigtig god til det men den her gang har vi kun været der siden august. Det er ikke så lang tid. Selvom det har været så kort tid holder jeg virkelig af pædagogerne. Men mest af alt er jeg bare taknemmelig over de har arbejdet så godt med pigerne og mødt dem på en meget positiv måde.

      Slet
  2. Det bliver spænende.
    skønt når børnehave og skole arbejder godt sammen om skolestart

    SvarSlet
    Svar
    1. Så spændende!! Vi er også imponeret over hvor tæt de arbejder sammen. Det er virkelig en fornøjelse og utrolig dejligt. Det skaber så meget tryghed for børnene :)

      Slet
  3. Held og lykke med skole/minisfo start. Det underlig med endeligt farvel til især børnehave, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette. Det bliver så spændende. Men så underligt med det farvel jeg kunne godt ha brugt et år mere i den børnehave. Bare fordi 😊

      Slet
  4. Åhh, det bliver spændende og vemodigt og vildt og det hele. Held og lykke med det! Vi skal igennem det samme, bare først om et par måneder. Yngstens skole begynder nemlig først til august, så jeg har lige LIDT længere til at forberede mig på afskeden. Selv om jeg ikke synes, det er helt længe nok ... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Øglemor. Det blir nemlig vild spændende. Pigerne kan næsten ikke vente og jeg glæder mig på deres vegne.
      Det er også vildt spændende med jeres snart-skolebarn godt i har lidt længere tid tilbage i bh. afsked og farveller er jo aldrig rigtig sjove mår det er gode steder børnene er :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...