tirsdag den 21. august 2018

Lidt om det med at vælge kødet fra...

Jeg har i godt og vel tre måneder ikke spist kød. Det pippede jeg op om forleden - egentlig mest af alt for at holde mig selv fast i det kødfrie hjørne nu hverdagen stod og raslede med sablen. 

Og hvordan går det så i en familie på fem hvor en af os ikke spiser kød mere? Jamen det går sådan set meget fint. Ingen lider nogen nød ;) og alle går mætte fra bords. 

Hen over sommeren har vi grillet meget. Der spiser børnene og manden jo bare deres elskede pølser. Til mig har vi grillet squash m ost, eller tomater eller andre grøntsager. Når vi griller burgers tager jeg noget fisk i stedet (oftest røget ørred msc certificeret - det med msc går vi ret meget op i in da House...). Så er den i vinkel. 

Aftensmaden har ellers bestået meget af salat for mig vedkommende. Med bønner. Eller kikærter. Der plejer jeg at lægge en halv pose i blød ad gangen og koge dem. Og fryse dem i små portioner. Alternativt fryser jeg dem u kogt. Så kan jeg lave falafler af dem. Og falafler spiser alle. 

Når der ellers er rester spiser vi væltet køleskab uden kød - og på dage som i dag spiste pigerne og manden spaghetti kødsovs (Storemusen spurgte om det var med rigtigt kød - for vi har også lavet det med sån noget soja halløj og det smagte ret anderledes - noget man liiiige skal vende sig til.) jeg lavede en skøn omelet af de samme grøntsager som der var i kødsovsen (tog bare lidt fra til mig) og så var der mad til alle. 




Ellers er der altid hummus, bønnepate eller andet kødfrit og fiske agtigt i køleren til de dage hvor vi bare spiser rugbrød til aftensmad. På den måde er der mad til alle og altid et kædfrit alternativ som jeg kan spise. 

4 kommentarer:

  1. Generelt vil jeg sige; lad være med de der soya-granulat-produkter. Vi har prøvet de fleste, og de er temmelig røveren. Man kan lave noget meget bedre selv, både på smag og konsistens, med linser og grov-blendede bønner. Det helt store trick er at tilsætte gærflager. For at få umami-smagen bruger vi som regel gærflager, løgpulver, æbleeddike og soyasovs - og det magiske krydderi røget paprika hvis det skal lugte lidt af bacon eller pølser.

    Når det skal være hurtigt er "kød"-farsen fra Hälsans (på frost) den eneste vi finder spiselig, og så er den røgede tofu fra Aldi super til at riste som "bacon"-tern eller i skiver på et stykke rugbrød :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine skønne tips, for ja, soya granulat er virkelig ikke ligefrem lækkert...
      Grov blendede bønner puttede jeg i tun salaten med andet grønt den anden dag, det blev virkelig godt :) Må prøve gær-flager.

      Slet
  2. Hvis jeg skal lave mad uden kød, så foretrækker jeg helt klart at gøre det uden 'erstatninger'. Forstået på den måde at jeg heller vil bruge grønt, ærter, linser eller tofu frem for et produkt, som jeg ikke helt ved, hvad indeholder.
    Vi spiser ret meget suppe om vinteren og de fleste uden kød. Og kødsovs er med halv kød og halv linser.
    Jeg synes ofte, det er lettest, hvis vi alle spiser det samme - og derfor har vi skåret ned på kødet og holder kødfri dage i stedet for at blive en vegetarisk familie.
    Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg går også for det meste uden om de der blandingsprodukter; men de skal jo prøves ;)
      Vi har også holdt kødfri-dage i lang tid, men er jo nu på "to forskellige retter" hvis der er kød i kødsovsen. Det er fint - tror jeg (ihvertfald ind til videre).
      Kh. S.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...