onsdag den 18. maj 2016

Noget om "burde"...

Den dag "burde" helt og aldeles dør i mit hovede bliver en festdag ;) men jeg arbejder på det, ikke hver dag - men når det giver mening.... Arbejder på at tage stilling i stedet for at tænke"åhhhh... jeg burde også gøre det ene og det andet" - og slå mig oven i hovedet med det jeg burde gøre, men ikke gør af mange forskellige grunde, og have dårlig samvittighed over det - eller gøre noget, fordi jeg jo burde, men så kun gøre det halvhjertet - for det er noget jeg bør gøre og dermed ikke har lysten til at gøre det... Forvirret?! Det kan jeg egentlig godt forstå ;)

Det går efterhånden bedre med at slippe burde. Her lige nogle eksempler af "burde" for dem af jer det ikke kender fænomenet burde #luckyyou!!

# jeg burde også bage boller inden ... indsæt.selv.forskellige.anledninger. fx... fødselsdag, morgenboller, hyggeboller osv.
 - nej jeg burde faktisk ikke, købeboller og også gode.

# jeg burde også bage kage til fødselsdagen...
- nej hvis jeg ikke har tid, så er det også fint enten at bestille kage ved bageren eller købe en kage som alternativ. Hjemmebag er ikke altid bedst, ihvertfald ikke hvis det presser bageren (læs mor) til det urimelige...

# jeg burde ikke træne inden jeg henter børn, så kan jeg hente tidligere...(findes også i varianten - jeg burde træne inden jeg henter børn...)
- nej, det er faktisk ok, at prioritere sig selv inden man henter børn, for jeg er helt 100 på at børnene trives i insti, og de tager ikke skade af at være der en halv time mere, hvis bare de får en overskudsramt mor hjem i stedet for en der er lidt knotten fordi hun ikke liiiige fik trænet idag...

# jeg burde også bare liiiiige ordne det ene og det andet inden jeg gør noget der er godt for mig selv...
- nogen gange er det også ret meget bedre bare at gøre noget der er rart for en selv med det samme og dermed øve sig i at lade ting ligge (manden sys nogen gange, at jeg er for god til at lade ting ligge...)

Derudover findes der mange andre forskellige anvendelsesmuligheder af burde #findselvpåflere

Billedet er lånt hos Christina Abildgaard - her.


Da jeg for godt to år siden blev syg med stress tvang det mig til at slippe burde, og det har jeg fortsat arbejdet på lige siden. Jeg har tidligere kaldt det "nye jeg".

Nye jeg (som efterhånden bare er blevet til "jeg") fordi jeg har lært en masse af processen oplad dig selv - blandt andet at tænke bedre om mig selv men også om at holde pauser (eller øve mig i det, som her).

Men af og til er det godt at stoppe op og se på sagerne igen - og finde ud af hvad der egentlig giver energi i hverdagen, og for at minde mig om at burde stadig er død og begravet, sådan da, ihvertfald... så jeg ikke igen forvandler mig i et stress-ramt-mor-monster: Ind med ting jeg gør, og som gør godt at gøre for mig. Som fx.

En løbetur alene fordi jeg har lyst
Strik på sofaen, uden flimmerkasse men bare med musik og manden i sofaen ved min side
En tur i skoven med børnene
At være sammen med børnene i weekenden på legepladsen eller andre skønne steder uden for :)
Ro
En kop kaffe i stilhed
En god bog (læseanbefaling anyone?)

Hvad gør du af lyst? Og hvor lader du op? Og husker du at gøre det? God onsdag derude :)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...