onsdag den 10. september 2014

Efterårets aktiviteter (del II) Bøger

Jeg læste et indlæg igår hos Øglemor, og kom til at tænke over  - en anden efterårsaktivitet for mig er ud over svømning også at læse.

Jeg har altid læst - særligt historiske romaner og krimier har haft en særlig plads i mit hjerte. Således har jeg slugt alle Wallander-krimier, ligesom jeg også har slugt Stig Larsons krimier. Jeg har læst (lidt) af Karin Slaughters række om Sarah Linton - og skal igang med Will Trent delen af den serie. Jeg har læst 'Hinter dem Deich' Krimier af Hannes Nygard (på tysk) og alle mulige andre krimier - som ren underholdning og spændende læsning. Jeg elsker at dykke ned i bog-verdenen, og blive væk - glemme tid og sted og bare læse derudaf. Da jeg blev syg i foråret kastede jeg mig over chik litt genren, for jeg havde behov for noget, hvor jeg ikke skulle tænke særlig meget - af den simple grund fordi jeg ikke kunne. Jeg kunne ikke holde styr på personer, indviklede handlinger. Men trængte stadig til at gøre noget jeg havde lyst til. Og så var/er chiklitt jo den helt rette genre, tænker jeg.

Men nu, hvor jeg er blevet mere rask, og har fundet ud af hvad der gør mig glad og godt, har min interesse for bøger forandret sig. Det er virkelig underligt - men lige nu er jeg et sted i mit liv, hvor jeg har behov for at få noget igen af bogen. Den skal ligesom tale til mig. Den skal kunne få mig til at tænke tanker om mit eget liv - eller steder, verden, oplevelser - og få mig til at reflektere. Og det gør krimier ikke. Dem læser jeg for underholdningens skyld (og det er også ok - at de har det formål - og det vil de også blive ved med at have...). Jeg har lige (gen)læst Hape Kerkelings bog 'Ich bin dan mal weg' - som tidligere har været ren underholdning - men som denne gang talte til mig på en hel anden måde. Jeg læste den langsomt (noget som jeg ellers ikke gør det ret meget i) - jeg nød siderne - nød historien, og tog passager af bogen med mig - og tænkte over dem. Det er en anden måde at læse på for mig - en hel ny måde, som gør godt kan jeg mærke. Så derfor har jeg bestilt to bøger på biblioteket nu, som (forhåbentlig) også taler til mig - ligesom den sidste bog gjorde. For jeg trænger til det - i mit projekt oplad dig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...