mandag den 28. juli 2014

Tilbage fra ferie...

Så holdt bloggen da lige ferie - egentlig lidt (!) utilsigtet, for jeg har (haft) lidt forskellige indlæg i støbeskeen, men da jeg har holdt absolut computerfri i sidste uge, og jeg blev træt af at poste mine indlæg fra hhv. ipad og iphone holdt jeg (eller rettere bloggen) fri.

Det gjorde jeg sådan egentlig også, altså holdt fri, selv --- ja, jeg er sådan en der sender sine børn i børnehave og selv holder fri. For jeg kan (stadig) ikke holde en uges ferie med mine tre trutter alene. SÅ mener jeg helt klart de har det bedre i børnehaven end at de er hjemme hos mig, der alligevel ikke kan aktivere dem sådan helt - ikke når jeg er alene ihvertfald. SÅ de kom afsted, til en total luksus uge i børneren - mange voksne. Næsten ingen børn, og en uge i skoven med temaet birketræer. Når man nemlig holder ferie som nogle af de første, kommer man også tilbage som nogle af de første - og det betyder samtidig at der er tid til at venne sig til børnehavelivet igen - og det havde Tiller i den grad brug for... men der er samtidig også tid til at fortælle hele sin ferie-historie, for der er kun få andre børn der også vil fortælle, og der er voksne der har masser af tid til at lytte. OG det er luksus for alle. Så mine tre trutter fik korte dage, afslappede morgener, masser af tid, og tidlige hentninger. Mens jeg daffede rundt hjemme og ryddede op og gjorde rent. Ja - i sommervarmen - jeg fik ryddet op, smidt ud, afleveret tøj i genneren, afleveret gammelt legetøj hos genneren, sendt manden på genbrugspladsen, og læst lidt bøger, fik drukket kaffe, og hygget mig.

Det gode ved at jeg tankede energi om formiddagen alene uden børn var jo så, at der var masser af overskud til at tage venner og veninder med fra børnehaven. Først havde Storemusen en ny veninde med hjem* og nogle dage senere fulgte Tiller og Tuller trop og havde bedstevennen M med hjem. Jeg kan så afsløre, at legeaftaler for tre-årige er noget mere anstrengende for mor her end legeaftaler for fem-½ årige. For mens Storemusen og H legede stort set selv, og bare skulle have serveret lidt lækkerier, skulle jeg holde et vågent øje med de tre tre-årige vi havde i huset torsdag eftermiddag. Men de hyggede sig, og Storemusen guidede dem til tider fint i deres leg, som ellers ville ha' resulteret i hat og briller (og gråd).

Så mens bloggen holdt fri startede vores hverdag op igen, stille og roligt, lige tilpas til denne sommervarme som jo denne sommer slet ikke slipper sit tag i det ganske Danske land. Denne uge byder så på en enkelt tur til Provinsen, og ellers opstart på PhD igen, der her i løbet af efteråret skal skippes afsted** så jeg tænker - anden uge med hverdag, bliver sådan semi-alvorlig, men der skal stadig være tid til gode hyggelige morgener, og kortere dage i børneren. Det med at ha en travl hverdags-opstart lader vi lige andre om i denne omgang!


* for når der kun er få børn i børneren, giver det nemlig mulighed for nye venskaber, og andre lege
** PhD er nemlig en del af pakken på nyt-job - og jeg glæder mig...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...