fredag den 2. august 2013

Enæggede piger - forskelle og ligheder

Jeg lovede jer et indlæg her den anden dag, om hvad vi lavede i søndags... jeg havde næsten glemt, det men jeg sad og tænkte her for lidt siden - hmm, der var da noget jeg gerne ville skrive på bloggen, for min egen skyld. For bloggen er jo min hukommelse ;)

I weekenden introducerede jeg store træperler for trutterne. Jeg kunne huske fra Storemusen, at hun var omtrent lige så gammel som tiller og tuller er nu, da det blev introduceret for hende i verdens mest fantastiske institution. En dag da jeg hentede hende, fortalte yndlingspædagogen Karin at de havde lavet armbånd i vuggeren men Storemusens armbånd kunne vi altså ikke finde længere. Pyt skidt, sagde K. I får da bare nogle perler med hjem, og noget elastik og så kan i bygge et nyt armbånd. Som sagt så gjort. Det var efter trutterne var kommet, for da vi kom hjem sad jeg og stereoammede trutterne, mens Storemusen og jeg byggede et nyt armbånd*. Det var mest Storemusen faktisk, jeg satte bare 'stopperlen' på snoren, og så klarede hun resten selv, indtil der skulle bindes knude! Der var hun ca 2 år og 3 måneder eller deromrking.

Så jeg kom i tanker om, at det kunne de to små trutter da fint lave søndag formiddag. Vi havde nemlig behov for lidt aktivitet der ikke krævede det store af os... Så derfor blev træperlerne fundet frem. Og der er godtnok (også) forskel i deres perle-strategi...

Små fingre, perler og fælles leg - de forstår hinanden (også) uden ord 
Tiller skal have hjælp til at sætte på snoren og trækker så selv perlen på snoren. Hun har tålmodighed til ca 6-7 perler, så piller hun dem alle af igen. Og går sin vej, bum færdig.

Tuller sætter selv perler på, fortsætter til hun ikke gider mere 6-7 perler (det tager dog længere tid, for hun gør det hele selv) og fortsætter så senere med perlerne.

Der er også andre forskelle. Når vi leger med store perler på pladen, sætter Tiller dem på rækkevis, til hun ikke gider mere og piller dem alle af igen. Tuller sætter dem på tilfældige steder og i længere tid en tiller, inden perlerne bliver pillet af... Når de to tegner, tegner Tiller stort og fylder hele papiret, mens tuller tegner fint og i et lille-bitte hjørne. Det er sjovt, fantastisk og herligt, for selvom de er så ens, at folk ikke kan se forskel på dem - så er de alligevel så forskellige, mine to skønne piger!!


* Storemusen og jeg havde tit kvalitetstid mens jeg ammede - jeg hentede hende i insti mellem to amninger (ofte mellem 15-16: gåtur til vs, hente, bus hjem) og når jeg så sad og ammede de to små, læste vi bøger, sang ALLE sangene i 'Liederfiebel' fra ende til anden, eller legede med modellervoks (på bakke - hun sad ved siden af mig og 'bestilte' dyr jeg skulle forme...).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...