tirsdag den 15. marts 2016

Naturmeditation og retreat

Jeg er en heldig kartoffel - jeg har sagt det før - det var i arbejdssammenhæng. Men også privat er jeg heldig synes jeg. Jeg er godt gift - har en dejlig mand - der er forstående og giver mig mig-tid, og mulighed for at prøve ting af, som jeg af og til føler jeg har behov for.

Sådan noget skete også i lørdags. Altså at jeg fik "lov" til at have mig-tid, og endda en hel dag. For jeg havde tilmeldt mig et meditationsretreat. I naturen. En hel dag fyldt med vekslende meditationer - stående, liggende, siddende, gående, op ad træer, på en bænk, ved siden af en bæk, med åbne øjne, med lukkede øjne - og mest af alt i s t i l h e d. Næsten en hel dag kun med instruktørens tale....

Det var
spændende
udfordrende
dejligt

og vakte følelser af
dyb taknemmelighed
og kærlighed
og forundring
og ro
og uro
og nysgerrighed 
men mest af alt
kærlighed og taknemmelighed

Stedet var en terapihave, hvor vi skulle møde om bålet - vi kunne låne voksen flyverdragter, og fik forklaret "reglerne" for dagen - igen snak, stilhed, og langsomme bevægelser, øjenkontakt var heller ikke nødvendig hvis man ikke ønskede det -Vi fik lov til at hente al det udstyr vi skulle bruge - skind, yogapuder, kæmpe tykke soveposer, liggeunderlag tæpper - for at kunne holde varmen.

Og så gik vi ellers igang med at meditere. og meditere. og meditere. og mærke os selv. mærke kroppen, være venlige overfor de ting vi mødte i kroppen, være nænsomme ved vores tanker, når de dukkede op - og bare være sammen med os selv. Det var overvældende. og jeg blev så dybt taknemmelig over jeg har en mand der gør det her muligt - at jeg kan udvikle min meditationspraksis, at jeg kan prøve en hel dag i stilhed, en dag hvor jeg har absolut mig-tid. Det var vidunderligt! Virkelig vidunderligt! Og udfordrende, på den gode måde - så udfordrende at jeg på et tidspunkt faktisk fik nok af "lukkede øjne" og med stor succes lærte at meditere med åbne øjne. Tænk, at bruge en hel dag væk fra familien og kun sammen med sig selv. Og møde sig selv med nænsomhed, kælighed og omsorg. Det var en uforglemmelig dag - der gjorde en verden til forskel for mig :)

Men mindfulness kræver ikke en forstående mand - det kan også foregå med små børn eller når man drikker kaffe ;)

Og så lige til sidst - hvis du vil vide mere om min praksis - skriv endelig spørgsmål eller andet her neden for, så kan det blive til et indlæg eller to :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...