onsdag den 7. januar 2015

Åh, den hverdag

Det er som om hverdagens rutiner, dens fart og dens måde at bruge ens energi på altid kommer lidt bag på mig. Jeg har skrevet om vores hverdagsopstart her, her og her - og temaet er ligesom altid det samme. Det er pi**e hårdt at starte op igen efter en dejlig ferie. Og i løbet af de første par feriedage glemmer man ligesom hverdagens rutiner og alt det der hører hverdagen til. Og det er jo virkelig dejligt, men det er jo også det [altså forglemmelsen] der h v e r gang, som i h.v.e.r. gang gør, at hverdagsopstart er benhård.

Pigerne er trætte
Forældrene er trætte

Pigerne er trætte fordi vi vækker dem om morgenen - eller de vågner af sig selv, fordi vi rumsterer og gør klar til dagen. Men de vågner alt for tidligt i forhold til hvad de egentlig har behov for... Samtidig er den fart de har på i børnehaven utrolig meget mere høj end den fart vi havde på her i ferien, hvor vi sagtens kunne bruge dagen(e) i nattøj, og helt uden planer eller kun med ganske få planer (det er det der for os kendetegner en god ferie).

Forældrene er trætte, fordi koncentration på arbejde, møder og det at involvere sig i andre mennesker kræver en hel anden energi end at sørge for at pigerne leger godt, at vi får noget at spise og der ellers er hyggeligt, som i grund og bund er vores fornemste opgave når vi holder ferie :) Samtidig har jeg selv virkelig svært ved at finde vej til soveværelset og sengen efter ferien, for jeg har ligesom vennet mig til at dalre i seng lidt i kl. 23 - hvilket er aaaaalt for sent, når jeg skal op og fungere på arbejde dagen efter. Og samtidig har jeg jo lovet mig selv, at passe mine sengetider - for det er virkelig nødvendigt for at jeg får opladet mig selv tilstrækkeligt, for at kunne klare hverdagen. Jeg bliver nødt til at finde en måde at tænke 'sengetid' anderledes - så jeg ikke synes det er 'synd' for mig at jeg allerede skal i seng, men derimod tænker - yay - jeg må gå i seng nu - sikke en 'gevinst'. Jeg tror det ville hjælpe på projekt et 'pas din sengetid og forbliv veludhvilet efter en ferie'.

Ud over vi er trætte er det i skrivende stund tredje dagen uden at skulle smøre madpakker (andet end min egen). Og det er virkelig dejligt. Sikke en tid jeg har om aftenen, for mig var madpakkesmøringen måske (nok) blevet lidt en sur pligt. Jeg fik da smurt madpakkerne - og smurt lige præcis pigernes yndlings madder, hygget om dem (madderne og madpakken - ikke tanken ved at smøre dem...) - men det var mere fordi jeg skulle end fordi jeg havde lyst (altså det med at smøre madpakken) - der er for mig ihvertfald ret mange andre steder hvor jeg kan vise dem at jeg holder af dem og det behøves jeg ikke længere madpakkerne til (heldigvis). Så det er en energizer - altså at jeg nu slipper for at smøre (madpakker). Og Storemusen - hun er begejstret for madordningen. Hun beretter hver dag med julelys i øjnene - hvad de har spist (varm mad til frokost), og ydermere kommer det (eller den mængde mad hun indtager) til udtryk at hun overhovedet ikke længere er sulten som en bjørn til aftensmaden. Og dét er vidunderligt, også fordi vi får en pige hjem, der ikke har et alt for lavt blodsukker, fordi hun ikke mente hun havde behov for alle madderne i madpakken... [red: kan oplyse det har hun....].

Så endnu engang - tak hverdag fordi du atter igen fejede benene væk under os, tog os med storm, så vi på 3.dagen efter ferien må klamre os forpustede til et vejtræ. Men også tak hverdag, for du mindede os om, at vi elsker at holde ferie - og vi glæder os allerede til den næste :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...