mandag den 24. juli 2017

Lidt om mad og indholdsstoffer...

I sidste uge da vi var i Sverige blev jeg virkelig overrasket over hvor meget sukker der er i stort set alle (almindelige) madvarer... jeg blev rystet... men samtidig er de lokale madoplevelser også en del af at rejse til fremmede himmelstrøg synes jeg. For hvis alt smagte og var ens var det os' alt for leverståhej agtigt... nå men here it goes:

Normalt kigger vi efter natriumnitrit (e250) for vi mener helt grundlæggende at det konserveringsmiddel ikke er nødvendig i de fødevarer vi putter i munden. Så vi kigger næsten altid på listen af ingredienser og køber uden om oste (!!) med natriumnitrit, leverpostej, køber økologisk pålæg og kød for på den ene side at undgå natriumnitrit og på den anden side spise kød hvor dyrene har haft et ordentligt liv. 

I Sverige kom der så sukker på listen over ting der skulle vælges fra... 
således fandt vi ud af at der er (meget) sukker i:
Tomatsovs til kødsovs
Kalles kaviar (ret meget faktisk) 
Sennep
Ketchup (meget mere end den ketter vi har stående i køleren hjemme) 
Skagens røra
Skinkepålæg
Leverpostej (!!) 
Og naturligvis brød. Det vidste jeg godt. Men man kan købe udenom sukker i brød. Så det forsøgte vi så godt vi kunne. 

En lille service meddelelse - polarbrød med svensk leverpostej smager næsten som kage...

Man mister lidt fornemmelsen med rigtig smag når alt har en bismag af sødt. Ligesom jeg virkelig får sådan en "jeg skal have mere mad fornemmelse" konstant. Samtidig har det affødt mange gode snakke med poderne om smage og mad.  Så da vi satte tænderne i rugbrød for første gang efter en uge smagte det seriøst surt. Sjovt og tankevækkende hvor hurtigt man venner sig til det søde 😋





4 kommentarer:

  1. Uanset hvad, så skal brød med leverpostej ALDRIG smage som kage. Argh!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så meget ret... Det var også der min kæde hoppede af... 😝

      Slet
  2. Jeg har det også stramt med det søde brød (som erstatning for rugbrød). Jeg er nu også ret sikker på, at der er meget sukker i danske tomatsovs. Husker en omgang Dolmio vist har ret mange sukkerknalder i sig. (af samme grund til, at vi ikke bruger det hjemme, to af børnene bryder sig ikke om smagen). Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det søde brød er ikke så rart. Selvom det er bagt på fuldkorn er der stadig både sirup og sukker i. Vi køber også bare tomater på flaske herhjemme og hverken i dåser ell med krydderi i. Så ved man ligesom hvad man putter i gryden .. 😜 Kh S.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...