onsdag den 16. september 2015

Skolestart for 6½ årige

Vi er nu godt 6 uger henne i skoleåret, og Storemusen længes efter kortere dage - længes efter ferie - fridage sammen med mig - og mere leg - allerede (!!!). Hun sover så meget, som hun aldrig har gjort før (det blev til godt 11 timer i nat) - drømmer vilde drømme, snakker i søvne og er stadig ikke frisk når hun vågner om morgenen. Det er en stor omvæltning at gå i skole.

Hun er ellers glad for at gå i 0.b. Men i denne uge er hendes to gode veninder "kaptajner" i klassen - og kaptajner må (ud over at de skal feje og tørre bordene af efter frokost) lege inde i det store frikvarter - hvis de altså vil det. Så storemusen har ikke nogen at lege med (ifølge hende selv) - andre piger fra klassen og årgangen leger sammen - og Storemusen synes at der ikke er plads til hende i legen. Det er en ting, og jeg tænker - selvfølgelig leger hun i pauserne. Hun leger bare ikke med F og K (som er det bedste hun ved lige nu).

Noget helt andet er - at hun er træt af lange dage - og i morges var hun så ked af det - fordi hun er så træt. Så selv små opgaver (rede sit hår, pakke sin taske, tage tøj på osv.) var urimelige og uoverskuelige - for forud ventede en lang dag. Måske skal jeg lige tilføje her - lange dage er fra kl. 8 hvor hun bliver afleveret til ca 16. Det er også pisse langt - men med to fuldtildsarbejdende forældre - der begge ikke har lyst til at arbejde om aftenen for at kunne hente tidligt (for så er der nemlig to mega trætte forældre i stedet for...) kan dagene bare ikke blive kortere. Fritidsaktiviteterne er skåret ned til en ting - svømning. Så der er overskud til de impulsive legeaftaler, fordi legen lige er så god - eller tid til bare at slappe af og være sammen alle fire (for sidste voksen, der har afleveret - kommer hjem til aftensmadtid).Så er det godt at der er efterårsferie lige om lidt - 3½ uger mere - så kører vi samme koncept som sidste år - ferie én voksen og tre børn. som vi plejer i efteråret

Så vi aftalte i skyndingen i morges - at jeg henter hende tidligt idag (som i 13.30 når timerne slutter) - så kan hun sidde herhjemme og dalre på sofaen, mens jeg laver det oplæg færdig som jeg skal holde på lørdag på Fyn. Jeg glæder mig - jeg skal snakke om noget så vigtigt som "Hvorfor natur - når vi tager på tur".

For tre (!!!) år siden skrev jeg de her to indlæg om amning af twins - og denne ammevejledning til amning af twins. For bloggen er faktisk allerede tre år gammel... vildt, hva??! God solskins-onsdag derude!

Ps - og så har jeg hentet hende og nu arbejder jeg og hun skriver
Så sidder vi her sammen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...