tirsdag den 4. juni 2013

Om at blive lillesøster

Vi snakker ret meget om søskendeforhold hjemme hos os lige for tiden. Det er noget der fylder meget i storetruttens hovede...
Storesøsteren aka Storetrutten
Så hHendes søskendestatus er rigtig vigtig for storetrutten. Vi ved, at hun snakker meget om det med sine veninder i børnehaven. Besteveninden L. er lillesøster, mens storetrutten jo er storesøster. Ligesom hun også ved at det er noget 'særligt' at have to små søskende - og at der var to babyer samtidig i min mave.
At gynge med en lillesøster
Den anden aften - da vi spiste aftensmad forløb samtalen sådan nogenlunde sådan her:

Storetrutten: Mor hvornår bliver Ida og Matilde storesøster?
Mig: Jamen, det gør de aldrig.
Storetrutten: Hvorfor ikke?
Mig: Fordi mor skal have en baby mere i maven, for at de to kan blive storesøstre - og far og mor vil ikke have flere babyer. Vi synes vi har nok børn (eller hvad det nu var jeg svarede på det med antallet af børn, og at der ikke kommer flere)
Storetrutten: Hmmmm -
Mig: Man kan kun blive storesøster hvis man får en ny lille baby mere.
Storetrutten: L. er ikke storesøster. Men det er jeg, det er rigtigt, det er det [sidste del af sætningen er noget 'børnehave' noget - det er en sætning der siges rigtig meget lige for tiden]
Mig: Nej, L. er lillesøster hun har to store søskende hjemme.
Storetrutten: Hmmmm

Så landede den der - vi snakkede lidt videre, om at Onkel M og Ynlingsonkel T begge er mine lillesøskende - og at jeg også er storesøster til de to dejlige mænd :)
Tiller og tuller er lillesøstre ikke, mor?
Så da jeg hentede de tre trutter igår var hun så ved at snakke med bedsteveninden L. om hvem der er hvad i en søskendeflok. L forsøgte at overbevise storetrutten om at tiller og tuller altså var storesøstre. Det gik ikke helt (så ved jeg da hun har lyttet), så storetrutten sagde: neeej! Der skal komme en lille bitte baby mere. Og de bliver aldrig storesøster. Så fik vi da det slået fast, også i børnehaven...

Vi har flere og flere af sådan nogle samtaler, der viser hun er kommet et stykke videre sådan forståelsesmæssigt. Vi snakker om store og små tanker - og sammenhænge, så stor hun bliver - min lille store pige!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...