torsdag den 25. august 2016

Lidt om min (helt egen) efterårsaktivitet...

Idag er torsdag - og ikke en hvilken som helst torsdag - det er nemlig den torsdag, hvor mit meditation, yoga og afspændingshold starter igen. Noget jeg gør for mig selv, for min helt egen skyld, fordi det gør godt, og det er en måde for mig at passe på mig selv. Halvanden time mig-tid hver anden uge indtil december. Og jeg elsker det.

Jeg startede hos Pernille sidste år. Og dette efterår er min tredje sæson. Det er ingen ting. For de andre damer der går der på torsdags holdet har både være der i ti og tolv sæsoner. Det er fordi Pernille er en ener. Hun er fantastisk rolig - en slags klippe - i den her lidt hurtige tilværelse mange af os lever.

Det med at have steder at lade op og vide hvor og hvad lader op er ret vigtigt for mig. Jeg værner om mine heller, svarede jeg på en kommentar på indlægget fra igår. Jeg lærte nemlig for 2½ år siden hvad det betyder hvis man stopper med at have hellerne, knokler derudaf, sover for lidt, ikke lader op med det der gør en glad, og bare er til for andre. Man (læs jeg) går(gik) ned med stress. Med et brag, hvor det eneste jeg kunne var at ligge på sofaen, og græde i puden. Min krop sagde stop. Løb over og skulle samles på ny. Det var godt, for det lærte mig på den hårde måde, at jeg ikke kan og skal alt. At burde er en kælling, som ikke hører hjemme i opgaver der egentlig skulle bringe lykke og glæde.

Jeg er en anden nu, og tillader ikke længere (eller kun sjældent) "ingen pauser", "uvæsentlige gøremål" og prioriterer min tid ret hård i mig tid, og fælles familietid og arbejdstid. Jeg arbejder for eksempel aldrig om aftenen, jeg er på nedsat tid - en økonomisk prioritering, der giver mig mulighed for at være den mor jeg gerne vil være, det giver også tid til at træne, og løbe - og meget mere, jeg mediterer og dyrker yoga regelmæssigt. Er stoppet med at hente børn tidligt "fordi det gør man jo" - men henter børn tidligt når jeg har overskud. Jeg kan også finde på at gå hjem fra arbejde tidligt, træne (eller drikke kaffe hjemme) og lade op inden jeg henter børn til vanlig tid. For jeg vil hellere hente som glad mor, end som mor der i sit stille sind tænker "ej, jeg burde også have trænet"...

Som del i den her "helle til mig tid" snak er de her torsdage vigtige - for nu, endelig efter 1½ måneds ingen torsdags meditationer, starter det op igen. Og jeg glæder mig, som et lille barn :) og i morgen, kvitterer jeg for den fri-eftermiddag/aften fra familie-forpligtigelser med en dag hvor mor henter og bringer, for det er fredag, og jeg elsker de dage hvor jeg kan begge dele - for lige det kan jeg når jeg har overskud på den mentale konto og er på nedsat tid. Fik jeg sagt jeg er taknemmelig?!?

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en rigtig god ting at gøre for sig selv! Er holdet der, hvor I bor nu - eller er det mon i den by, hvor vi boede indtil for et år siden? Jeg faldt bare lige over navnet Pernille, som min yogalærer hed (dengang jeg gik til sådan noget), og hun var i sandhed også en ener :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det også - jeg nyder mine torsdage :)
      Holdet er helt inde i byen lige ved Kgs. Nytorv. Og kan varmt anbefales. sig til hvis du har brug for mere info :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...